Klar definition af kerneopgaven
Vi indgår i et arbejdsfællesskab, hvor vi skal samarbejde om at løse en kerneopgave. Vi har som medarbejdere brug for, at denne kerneopgave er klart og tydeligt defineret. Hvis det ikke er tilfældet, kan der opstå problemer. Samarbejdet kan begynde at knirke, fordi vi måske begynder at arbejde ud fra egne overbevisninger og egen forståelse af opgaven.
De to vigtige spørgsmål at besvare som leder for at understøtte det gode samarbejde er:
- hvad er kerneopgaven
- hvordan bliver den løst
Lederen sætter fundamentet til godt samarbejde
Det betyder ikke, at lederen har udtømmende svar på opgavens løsning; men lederen kan udstikker rammerne og være med til at understøtte, at opgaven bliver en fælles opgave.
Lederen skal sætte stenene til et solidt fundament for godt samarbejde og sørge for, at forudsætningerne i form af tid og kompetencer er til stede. Derefter følger lederen arbejdet på afstand men dog så tæt, at der hurtigt kan tages højde for spørgsmål eller problemer. Måske lederen efter opstart undervejs skal hjælpe med at prioritere indsatserne.
Samarbejde er en fælles opgave
Selvom lederen har en god opgave i at sætte rammen for godt samarbejde, har medarbejderne også et stort ansvar for, at det gode samarbejde om kerneopgaven fungerer.
Det er her, vi kan tale om, at vi ikke behøver være allerbedste venner – men vi skal udvise respekt for hinanden. Det er vigtigt at holde fokus på bolden og ikke ”gå efter manden”. Gør vi det sidste, kan problemerne hurtigt stå i kø og med lynets hast forvandle sig til konflikter.